آموزش وردپرس

وبلاگی برای یادگیری آسان وردپرس

آموزش وردپرس

وبلاگی برای یادگیری آسان وردپرس

رتبه بندی الکسا چیست؟


سلام به تیک تم خوش آمدید.در این مقاله به اینکه رتبه بندی الکسا چیست؟ خواهیم پرداخت.شاید شماهم بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشیم، وبسایت ها و سرویس های خاص و فراوانی نیز حول این محور در گستره وب شکل گرفته اند که معمولا تحت عناوینی چون انجام بهینه سازی صفحات وب، آموزش SEO و…که ما در این مقاله به توضیح آن می پردازیم.

رتبه بندی الکسا چیست؟

الکسا نام یکی از کتابخانه‏ ها‎ی معروف در کشور مصر است که در آن کتابهای معتبر جهانی نگهداری می شود. به همین دلیل وبسایتی که در آن اطلاعات زیادی بارگذاری می شود، نام الکسا گرفته است. شرکت الکسا در سال ۱۹۹۶ تاسیس و سه سال بعد به شرکت آمازون داده شد. در حال حاضر این وبسایت در ردیف وبسایت‏ها‎ی مشهور جهان است. بطوری که ۳۰ میلیون وبسایت در آن رده بندی شده و میزان کاربرانی که از آن استفاده می‎کنند به ۹ میلیون نفر در هر ماه می رسد. در حقیقت الکسا وبسایتی که در آن گردآوری اطلاعات ترافیک دیتا، در محیط اینترنت اتفاق می افتد. بخشی از اطلاعات این وبسایت بدون دریافت هزینه به کاربران ارائه می شود.

نکته : معمولا الکسا دو نوع رتبه بندی کشوری و جهانی برای وبسایت ها در نظر می گیرد.

رتبه بندی الکسا چیست؟
رتبه بندی الکسا چیست؟

از اینرو خیلی از وبمسترها از طریق الکسا تعداد بازدیدهای وبسایت‏ خود را بررسی می‎کنند. سایت الکسا می‎تواند تعداد کاربرانی را که در شش ماهه آخر به صفحات سایت وارد شده اند را برآورد نماید. البته باید توجه داشته که کاربران از طریق وب سایت الکسا وارد سایت شده باشند. همچنین الکسا می‎تواند در زمینه فعالیت تجاری موثر واقع شود که موجب ارتقا راندمان کاری شرکت‏ها‎ ‎شود. اطلاعات و برخی نرم افزارهای رایگانی که از طریق الکسا در اختیار کاربران و بازدیدکننده‏ ها‎ قرار می‎گیرد، در ارتقا رتبه سایت نقش بسزایی را ایفا می کند.

نحوه عملکرد وب سایت الکسا

وب سایت الکسا می‎تواند تعداد بازدیدکننده‏ گان سایت‏ها‎ی مختلف را بررسی نماید که این کار با استفاده از تول بار نصب شده بر روی مرورگرها صورت می گیرد. زمانی که کاربران از طریق این وب سایت، جستجوهای اینترنتی خود را انجام می‎دهند، تول بار الکسا اطلاعات بازدید از هر وبسایت را به سرور مرکزی ارسال و نهایتا رتبه سایت را اعلام می کنند.
البته این گفته به معنای تاثیر الکسا بر ارتقا رتبه وبسایت نخواهد بود زیرا موتورهای جستجو برای رتبه بندی وبسایت‏ها‎،دقت زیادی دارند و نمی توانند با توجه به محاسبات الکسا، رتبه سایت‏ها‎ را مشخص کند.

نکته : در سیستم الکسا هرچه عدد نهایی کوچکتر باشد یعنی رتبه سایت بالاتر و بازدید آن بیشتر است.

رتبه بندی الکسا چیست؟
رتبه بندی الکسا چیست؟

اگر چه وب سایت الکسا می‎تواند برای ارتقا رتبه سایت به وبمسترها‎ کمک کند، اما نمی تواند آمارهای خود را در نتیجه گیری نهایی گوگل دخالت دهد.بعضی از مدیران وبسایت ها می توانند با ثبت نام وبسایت خود در الکسا، مجوزات لازم را برای وبسایت خود دریافت و بعد از اطلاعات آن استفاده کند.
در حال حاضر در رتبه الکسا در جهان، سایت‏ها‎یی مثل فیسبوک، یاهو، یوتیوب و گوگل در صدر قرار می گیرند. در کشور ما، وبسایت‏ها‎ی گوگل، بلاگفا و یاهو در رتبه اول تا سوم هستند و کاربران اینترنتی بیشترین استفاده را از آنها دارند.

اهمیت رتبه بندی الکسا

ولی چرا رتبه الکسا برای مدیران وبسایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی درست است؟ حقیقت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی است، چرا که طبق شواهد موجود منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و پشتوانه آن، پلاگین یا تولبار است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است تعداد زیادی از کاربران یک پایگاه اینترنتی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را اکثر آنها نصب کرده باشند ، ولی با وجود همه ی این تفاسیر نباید وبسایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت! خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و کسب و کارهای بر بستر اینترنت پیدا کرده است.

رتبه بندی الکسا چیست؟
رتبه بندی الکسا چیست؟

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا

الگوریتم های فعلی الکسا به نحوی تعریف شده که برای اختصاص رتبه به آدرس های وب نیاز به حداقلی از اطلاعات و داده های دریافتی است لذا اگر به جدیدی وبسایت خود را راه اندازی کرده ایم برای اینکه در بخش نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشیم می بایست بعد از عضویت و ثبت آدرس وبسایت خود در آن معمولا مدتی بین ۱ تا ۳ ماه از زمان ثبت سایت بگذرد، در این فاصله هرچه تعداد بازدیدهای وبسایتتان بیشتر باشد شانسمان نیز برای اختصاص رتبه بیشتر خواهد بود، بر همین اساس می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر، مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان است، به این ترتیب هر چقدر که فعالیت ما در وب مستمر و با کیفیت بالاتر باشد الکسا نیز به همان نسبت اهمیت بیشتری برای وبسایتمان قائل شده و حتی نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

نکاتی جهت افزایش رنکینگ الکسا

الکسا بعنوان یک روش مطمئن برای تجزیه و تحلیل رتبه سایت محسوب می شود و تنها زمانی نتایج آن قابل اعتماد است که غالب بازدیدکنندگان از طریق آن وارد صفحات سایت شده باشند. به همین دلیل به منظور ترغیب کاربران جهت استفاده از این سایت، باید تمامی تلاش خود را به کار بست.

مطالب مرتبط:

نکاتی در طراحی سایت که افزایش فروش و نرخ تبدیل را تضمین

آینده تبلیغات چاپی و تبلیغات محیطی

برترین بانو های کارآفرین ایران

پشتیبانی وردپرس

منبع: تیک تم – ارائه دهنده:   قالب ودرپرس موزیک– قالب وردپرس تک صفحه ای– پشتیبانی وردپرس

پشتیبان وردپرس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.