آموزش وردپرس

وبلاگی برای یادگیری آسان وردپرس

آموزش وردپرس

وبلاگی برای یادگیری آسان وردپرس

برای سئوی وب سایت فروشگاهی به این پنج نکته توجه کنید

به‌غیراز موضوع زمان، سئو سایت‌های فروشگاهی به روش سنتی موانع دیگری نیز دارد که باید موردتوجه قرار گیرند. به‌عنوان‌مثال، بودجه‌ای که ربات‌های گوگل برای هر سایت در نظر می‌گیرند میزان محدودی است. این مورد در وب‌سایت‌هایی با صفحات کم موضوع مهمی به‌حساب نمی‌آید و این نوع سایت‌ها معمولاً به‌طور کامل بررسی می‌شوند ولی در مورد سایت‌های فروشگاهی و سایت‌هایی با تعداد صفحات زیاد این‌گونه نیست.


مقاله مرتبط: ٦ اشتباهی که فروشگاه های اینترنتی نباید مرتکب شوند


رعایت ۵ پنج نکته زیر در وب‌سایت‌های فروشگاهی به شما کمک خواهد کرد که با افزایش میزان ترافیک ورودی درآمد بیشتری از وب‌سایت خود به دست آورید:

  1. تعداد صفحات ایندکس شده
  2. ساختار منو اصلی وب‌سایت
  3. بهبود محتوای دسته‌بندی محصولات
  4. استفاده ساختار Schema در صفحه محصولات
  5. ساختار URL ها

در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان هزاران صفحه محصول، عنوان صفحات و متای توضیحات را بهینه‌سازی و بهترین کلمات را برای محتوای سایت خود انتخاب نمود.

تعداد صفحات ایندکس شده

در وب‌سایت‌های فروشگاهی اطمینان یافتن از ایندکس شدن صفحات توسط ربات‌های گوگل اهمیت بیشتری نسبت به بهینه‌سازی تمام صفحات برای موتورهای جستجو دارد، چراکه اگر در بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های دنیا هم تبلیغ کنید درصورتی‌که ربات گوگل قادر به شناسایی محتوای وب‌سایت شما نباشد این کار شما بی‌تأثیر خواهد بود.

تکنیک‌های زیادی برای بالا بردن تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل وجود دارد. یکی از این روش‌ها بررسی و رفع ایرادهای سرور است که ابزار وب مستر گوگل (Google Console) لیست آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. گری آلیس متخصص وب مستر تولز گوگل با انتشار پستی با موضوع بودجه بررسی ربات های موتور های جستجو این مسئله را به‌صورت کامل توضیح داده است.

بعد از رفع خطاهای سرور می‌بایست نقشه سایت موردبررسی قرار گیرد. ربات گوگل به هنگام بررسی نقشه سایت صفحاتی که دارای خطای ۴۰۴ باشند را تشخیص داده در بخش Craw Errors لیست آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای این‌که تعداد صفحات بیشتری از وب‌سایت شما ایندکس شود باید ایرادات نقشه سایت خود را برطرف نمایید.خطای 404

در بسیاری از موارد دیده‌شده است که گوگل آدرس محصولات حذف‌شده از فروشگاه را به‌عنوان خطای ۴۰۴ در نظر می‌گیرد. برای جلوگیری از این مورد، باید مطمئن شوید که نقشه وب‌سایت شما به‌صورت داینامیک به‌روزرسانی می‌شود و آدرس‌ها در نقشه سایت صحیح هستند.

از دیگر نکاتی که باید در وب‌سایت‌های فروشگاهی موردتوجه قرار گیرد، پارامترهای استفاده‌شده برای فیلتر کردن محصولات در ساختار URL ها است. بنابراین می‌بایست URL ها را تا حد ممکن کوتاه نمود.

به آدرس زیر توجه کنید:

لینک های نا مناسب

تمام المان‌های پررنگی که بعد از علامت سؤال آمده‌اند به‌عنوان پارامتر آمازون برای کمک به کاربران در نظر گرفته می‌شود. درصورتی‌که تأثیری بر محتوای صفحات وب‌سایت شما ندارند شما می‌توانید این پارامترها را در نتایج جستجوی حذف کنید. برای حذف این پارامترها در موتورهای جستجوی گوگل و بینگ می‌توانید از طریق تنظیمات موجود در Google Console و Bing Webmaster Tools این کار را به‌راحتی انجام دهید تا بودجه‌ای که موتورهای جستجو برای وب‌سایت شما اختصاص می‌دهند صرف بررسی صفحات تکراری نشود.

حذف این پارامترها

ساختار منو اصلی وب‌سایت

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی سایت توجه به مسیریابی صحیح و ساختار منو سایت است. مسیریابی (Navigation) در وب‌سایت درواقع قابلیت کلیدی برای جذب و حفظ مخاطب محسوب می‌شود. اگر ساختار منو (Menu) و مسیریابی یک وب‌سایت به‌خوبی طراحی نشود و برای کاربران گیج‌کننده و به‌هم‌ریخته به نظر برسد نمی‌توانند مطالب و موضوعات مهم سایت را پیدا کنند و احتمالاً خیلی زود خسته شده و از سایت خارج می‌شوند.


مقاله مرتبط: منوی سایت ؛ افقی یا عمودی


نکته‌ای که در وب‌سایت‌های فروشگاهی باید رعایت شود سطح‌بندی دقیق دسته‌ها است چراکه دسته‌بندی در منوی سایت علاوه بر این‌که لینک داخلی محسوب می‌شوند، باعث رتبه‌بندی صحیح صفحات وب‌سایت شما خواهند شد.

ساختار منو اصلی وب‌سایت

ساختار منو سایت بایستی شامل دسته‌بندی‌های اصلی باشد که با قرار گرفتن موس روی آن زیردسته‌های مربوطه نمایش داده شود. این کار باعث می‌شود که لینک‌های داخلی وب‌سایت شما بیشتر شده و به بهبود رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.

بهبود محتوای دسته‌بندی محصولات

استفاده از محتوای مناسب برای دسته‌بندی محصولات باعث بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو خواهد شد زیرا با این کار خزنده‌های موتورهای جستجو محتوای صفحه را بهتر متوجه خواهند شد و نتیجه آن قرارگیری در صفحات اول نتایج جستجو خواهد بود.

موتورهای جستجو صفحاتی که نسبت کد به متن آن‌ها بیشتر است را دوست ندارند، بنابراین برخلاف تصور بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها نباید صفحات دسته‌بندی را بدون هیچ محتوایی رها کرد.

دسته‌بندی محصولات

از نمونه‌های بارز این تکنیک می‌توان به فروشگاه آنلاین والمارت اشاره نمود که با استفاده از این روش غیرمتداول توانسته رتبه خوبی را در موتورهای جستجو کسب کند. در تصویر زیر بخش مواد غذایی این سایت را مشاهده می‌کنید.


مقاله مرتبط: ۶ نکته برای نوشتن بهتر توضیحات محصول


نوشتن یک یا دو پاراگراف برای دسته‌بندی محصولات کار بسیار ساده‌تر و عاقلانه‌تری به نسبت نوشتن توضیحات برای تک تک محصولات است با استفاده از همین تکنیک می‌توان به‌راحتی رتبه خوبی را در موتورهای جستجو کسب نمود.

اینکه این محتوا باید در چه بخشی از صفحات دسته‌بندی قرار گیرد اصلاً مهم نیست، فقط باید برای کاربران و ربات‌ها قابل‌مشاهده باشد.

استفاده ساختار Schema در صفحه محصول

استفاده از ساختار Schema در صفحات محصولات کار بسیار ساده‌ای است و شیوه استفاده آن، در وب‌سایت Schema.org قابل‌دسترس است. گوگل تأکید زیادی بر استفاده از این ساختار به‌خصوص برای سایت‌های فروشگاهی دارد

در اوایل سال جاری، گوگل اعلام کرد که می‌خواهد محصولات مشابه را به همراه تصویر آن‌ها در نتایج جستجو نمایش دهد تا کاربران به‌راحتی محصولات موردنظر خود را پیدا کنند.

استفاده از ساختار Schema علاوه بر نمایش محصولات مشابه در نتایج جستجو مزیت‌های دیگری ازجمله نمایش اطلاعات قیمت محصول، میزان امتیاز، موجودی محصول و… در جستجوهای گوگل نیز به دنبال خواهد داشت.

در تصویر زیر به‌راحتی می‌توان دید که وب‌سایت Wayfair چگونه با استفاده از ساختار Schema میزان بازدید محصولات خود در نتایج جستجوی گوگل را افزایش داده است.

استفاده ساختار Schema

ساختار URL ها

وقتی از ساختار URL ها صحبت می‌کنیم باید توجه داشت که هرچه آدرس صفحات کوتاه‌تر باشد درک محتوای وب‌سایت توسط موتورهای جستجو راحت‌تر خواهد بود. بنابراین باید آدرس صفحه محصولات باید به مسیر شاخه اصلی نزدیک باشد. مثال: http://example.com/steam-cleaner))

منبع : هاست ایران

مشکل آدرس‌های طولانی این است که کاربر URL های طولانی را نمی‌خواند و یا برای خواندن آن دچار مشکل خواهد شد. در آدرس صفحات چیزی بیشتر از نام محصول و دسته‌بندی آن وارد نکنید. با این کار آدرس هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابل‌درک است.

برای بهبود ساختار آدرس‌های نمایش داده‌شده در نتایج جستجو می‌توان از BreadcrumList Schema استفاده کرد.

همان‌طوری که در تصویر زیر قابل‌مشاهده است ساختار لایه آدرس‌ها باعث می‌شود که نتیجه جستجو برای کاربران بسیار جذاب و چشمگیر باشد.

ساختار URL ها

کلام آخر

به‌کارگیری این تکنیک‌ها علاوه بر بهبود وضیعت سئو، میزان ترافیک سایت، رضایت‌مندی مشتریان و درنتیجه درآمد فروشگاه اینترنتی شمارا افزایش خواهد داد.

به‌کارگیری تکنیک‌های سئو

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.