آموزش وردپرس

وبلاگی برای یادگیری آسان وردپرس

آموزش وردپرس

وبلاگی برای یادگیری آسان وردپرس

چگونه از وب‌سایتمان بکاپ بگیریم؟


بکاپ گرفتن یا تهیه نسخه پشتیبان هیچ‌وقت برای کاربران جذاب نبوده است و معمولاً بکاپ گیری را فراموش می‌کنند اما انجام ندادن این کار ممکن است به از دست دادن همه فایل‌ها و اطلاعات پایگاه داده‌ها منجر شود. فرض کنید مطالب وبلاگ یا اطلاعات ارزشمند مربوط به مشتریانتان که حاصل سال‌ها تلاش است را به دلیل اشتباه فردی یا مشکلات فنی از دست از بدهید. مسلماً هیچ‌کس مایل نیست نتیجه سال‌ها تلاش و کارش را این‌گونه در معرض خطر قرار دهد.

وب‌سایت‌ها ممکن است به هر دلیلی دچار مشکل شوند و همه اطلاعاتشان از بین برود. تصور کنید وب‌سایتتان به ویروس آلوده‌شده یا تحت حمله هکرها قرارگرفته است. حتی ممکن است ارائه‌کننده خدمات میزبانی وب‌سایتتان به‌یک‌باره با مشکل روبرو شود و اطلاعات شما به‌کلی از بین برود. از طرفی شاید خودتان یا ادمین وب‌سایت یکی از فایل‌ها را به‌اشتباه پاک کند و وب‌سایت را از کار بیندازد.

بنابراین به‌طور مستمر از سایت، Back

بکاپ گرفتن از سایت

up تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل، نسخه پشتیبان را بازیابی کنید و از همان نقطه کارتان را دوباره از سر بگیرید.


بکاپ گرفتن یا تهیه نسخه پشتیبان از سایت دقیقاً به چه معنی است؟

اساساً بکاپ گرفتن یعنی یک نسخه از همه فایل‌های موجود در سایت تهیه کنید تا در مواقع خاص و برای بازیابی اطلاعات، مورداستفاده قرار گیرد. هرگز تصور نکنید که یک‌بار بکاپ گرفتن کافی است.

تهیه این نسخه باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود اما تعیین این دوره به میزان محتوای درون سایت و میزان به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آن وابسته است. از برخی وب‌سایت‌ها به‌صورت روزانه بکاپ گرفته می‌شود درحال

ی‌که تهیه نسخه پشتیبان برای برخی دیگر به‌صورت ماهانه انجام می‌شود.

مهم نیست چه بازه زمانی را انتخاب می‌کنید فقط باید روند بکاپ گیری را به فعالیتی مداوم تبدیل کنید تا اگر اطلاعات وب‌سایتتان از دست رفت، مجبور نباشید همه‌چیز را از صفر شروع کنید. تهیه Backup حتی در اولین مراحل هم می‌تواند اساس و پایه اولیه وب‌سایت را در اختیارتان قرار دهد و مفید واقع شود.

فایل‌ها + پایگاه داده

وب‌سایت شما از دو بخش پایگاه داده و سایر فایل‌ها تشکیل‌شده است.

فایل‌ها درواقع ساختار اصلی وب‌سایت را ایجاد می‌کنند. فایل‌های موجود در وب‌سایت شامل انواع مختلفی هستند که در ادامه با برخی از این موارد آشنا خواهیم شد:

  • Core installation : فایل‌هایی که با نصب WordPress به وب‌سایتتان افزوده می‌شوند.
  • Theme : ظاهری که برای وب‌سایت انتخاب می‌کنید.
  • Plugin : همه نرم‌افزارهایی که کارآمدی وب‌سایت را افزایش می‌دهند.
  • تصاویر و سایر فایل‌های رسانه‌ای – فایل‌هایی که برای شخصی‌سازی وب‌سایت و مطالب وبلاگتان استفاده می‌کنید.
  • JavaScript، PHP Script و سایر کدهای برنامه‌نویسی.
  • سایر فایل‌ها و صفحات وب استاتیک : اساساً هر نوع فایل دیگری که در شکل‌گیری وب‌سایتتان دخیل است.
  • پایگاه داده: پایگاه داده شامل همه اطلاعات موجود در وب‌سایت شماست. این داده‌ها همان کلمات موجود در پست‌ها، نظرات وبلاگ، meta data و اطلاعاتی است که کاربران در وب‌سایت شما وارد می‌کنند. سیستم مدیریت محتوای WordPress داده‌های شمارا در قالب جدول ذخیره می‌کند. پایگاه داده و سایر فایل‌ها در کنار یکدیگر وب‌سایت شمارا می‌سازند. شما می‌توانید از هرکدام به‌صورت جداگانه بکاپ بگیرید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان از هرکدام بکاپ گرفت.

روش‌های مختلف بکاپ گیری

آموزش بکاپ

۱. کنترل پنل مدیریت هاست مانند Cpanel یا plesk یا DirectAdmin

۲. فضای ذخیره برای نسخه پشتیبان با دسترسی FTP

استفاده از FTP Backup Storage کمک می‌کند یک نسخه پشتیبان از داده‌هایتان تهیه کنید تا قادر باشید در صورت از بین رفتن داده‌های سرور، از آن بهره ببرید. این فضای خارجی از ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب شما کاملاً مجزا عمل می‌کند و به همین خاطر مطمئن‌تر است.

عوامل احتمالی از بین رفتن داده‌های وب‌سایت

  • بدعمل کردن سخت‌افزارها
  • خطای انسانی
  • فعالیت‌های خرابکارانه مانند حمله‌های سایبری
  • مشکلات نرم‌افزاری

به عبارت ساده‌تر، همه داده‌هایی که تابه‌حال روی سرور ذخیره کرده‌اید ممکن است در هرلحظه و به خاطر هرکدام از عواملی که برشمردیم، برای همیشه از بین بروند. موضوع حفظ و انسجام داده‌ها مخصوصاً برای کسب‌وکارهایی حائز اهمیت است که دائماً در حال فعالیت و اجرای عملیات هستند. از بین رفتن داده‌ها و نداشتن نسخه پشتیبان ممکن است این حرفه‌ها را به‌شدت دچار آسیب کند. پیشنهاد می‌کنیم نسخه بکاپ پروژه‌هایتان را روی سرویس‌های ذخیره جداگانه که کاملاً از سرور وب‌سایتتان مجزا هستند، ذخیره کنید. در این صورت حتی اگر میزبان سایت شما با مشکلی برخورد کند، هیچ خللی در نسخه پشتیبان وب‌سایت وارد نمی‌شود.


ذخیره سازی پشتیبان در هاست ایران

در مرحله پیکربندی سفارش خود در هاست ایران می توانید با انتخاب یکی از گزینه‎های FTP Backup Storage نسبت به پشتیبان گیری از وب سایت خودتان اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‎توانید با واحد فروش هاست ایران به شماره ۰۲۱۲۸۳۱۱ تماس حاصل فرمایید.

ftp بکاپ هاست ایران


مزایای ذخیره بکاپ در سرور جداگانه

  • کسب‌وکارتان را در صورت از بین رفتن داده‌ها هم نجات می‌دهید: همان‌طور که گفتیم در صورت استفاده از خدمات ذخیره جداگانه برای نگهداری نسخه پشتیبان اگر داده‌های موجود روی سرور وب‌سایتتان از بین رفت، هیچ خللی به کسب‌وکارتان وارد نمی‌شود.
  • حفاظت از اطلاعات در مقابل عوامل مخرب: FTP Backup Storage می‌تواند خطر فعالیت‌های مخرب در برابر اطلاعات وب‌سایتتان را کاهش دهد.
  • بازیابی وب‌سایت در کمترین زمان: استفاده از این سرویس بسیار آسان است. برای این کار کافی است به پنل کاربری در وب‌سایت ارائه‌دهنده این خدمات مراجعه کنید.

۳. افزونه‎های سیستم های مدیریت محتوا

پلاگین های بکاپ برای WordPress

صدها پلاگین مختلف برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های وب‌سایت در WordPress وجود دارد.  برخی از محبوب‌ترین پلاگین‌های وردپرس:

UpdraftPlus Backup and Restoration

UpdraftPlus Backup and Restoration

شما می‌توانید نسخه پشتیبان داده‌ها را با استفاده از پلاگین UpdraftPlus  به‌آسانی در Dropbox، Google Drive، ایمیل یا هر فضای دیگری و حتی FTP ذخیره کنید. اغلب ویژگی‌های معمول آن به‌صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار می‌گیرد اما برای دسترسی به نسخه پیشرفته و استفاده از امکاناتی مانند رمزگذاری داده‌ها باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید.

Backup Buddy

Backup Buddy

Backup Buddy در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و مورد اعتمادترین پلاگین‌های تهیه بکاپ است. این پلاگین در عین ارائه ویژگی‌های متعدد و بسیار قدرتمند، به‌صورت اختصاصی و پیشرفته از شما در صورت بروز مشکل پشتیبانی می‌کند. با استفاده از پلاگین مذکور قادر خواهید بود از همه فایل‌های وب‌سایتتان یک نسخه بکاپ کامل تهیه کنید یا در صورت تمایل، گزینه بکاپ سریع را مورداستفاده قرار دهید. تنظیم امکانات این پلاگین تنها ۱ دقیقه وقت شمارا می‌گیرد. استفاده از امکانات این پلاگین رایگان نیست.

VaultPress

VaultPress

VaultPress از پلاگین‌های دسته پیشرفته به شمار می‌رود و از اغلب پلاگین‌های مشابه هم گران‌تر است. در صورت استفاده از این پلاگین برای تهیه بکاپ از هر وب‌سایت باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید و اگر بیش از یک وب‌سایت دارید، هزینه استفاده از این خدمات برای شما بیش از معمول خواهد شد. البته VaultPress ویژگی‌های مفید و متعددی ازجمله بکاپ لحظه‌ای، بازیابی خودکار و پیشگیری از اسپم با خود به همراه دارد که قیمتش را هم تا حدودی توجیه می‌کند.

پلاگین های بکاپ برای Joomla

در ادامه با معروف‌ترین پلاگین‌های بکاپ گیری در Joomla آشنا خواهیم شد

Akeeba Backup

Akeeba Backup

Akeeba Backup یکی از component های متن‌باز بکاپ گیری در Joomla است و وظیفه بسیار ساده‌ای بر عهده دارد. Akeeba Backup یک نسخه پشتیبان کامل از وب‌سایت شما تهیه و آن را در یک بایگانی نگه‌داری می‌کند که روی همه سرورها قابل بازیابی است. البته شما همواره می‌توانید این نسخه بکاپ را به انتخاب خودتان تنها از پایگاه داده یا فایل‌های وب‌سایت بگیرید. بکاپ گرفتن از هر دو در کنار هم الزامی نیست. Akeeba Backup راهکار بکاپ مطمئن، متن‌باز و آسانی برای وب‌سایت‌های Joomla به شمار می‌رود.

DataSafe PRO

DataSafe PRO

DataSafe PRO یکی از بهترین افزونه‌های سایت‌های Joomla است که همه اطلاعات پایگاه داده‌ها را در خود جای می‌دهد. اگر اطلاعات و داده‌های موجود در وب‌سایتتان به هر دلیلی از بین رفت، این افزونه کمک می‌کند آن‌ها را به‌طور مؤثر و کامل بازیابی کنید. همچنین می‌توانید روند بکاپ گرفتن از پایگاه داده‌ها را روی حالت اجرای خودکار تنظیم کنید و تنها با انتخاب یکی از بکاپ‌های موجود، سیستمتان را به نقطه زمانی قبل‌تری بازگردانید. افزونه DataSafe PRO برای حفظ و ارتقای سطح عملکرد، سیستم شمارا در خلال بازیابی نسخه بکاپ به‌صورت خودکار بهبود می‌بخشد و مشکلاتش را هم رفع می‌کند.

Easy Joomla Backup

Easy Joomla Backup

Easy Joomla Backup هم افزونه دیگری است که بدون هیچ‌گونه تجملات و ویژگی غیرضروری دیگری، مانند افزونه‌های ساده قدیمی از اطلاعات شما به‌صورت کاملاً ابتدایی بکاپ می‌گیرد. این افزونه نسخه بکاپی از همه فایل‌ها و پایگاه داده‌های وب‌سایت شما تهیه‌کرده و آن را در قالب یک فایل فشرده بایگانی می‌کند. همه اطلاعات مهم شما در این بایگانی وجود دارد و در صورت نیاز می‌توانید وب‌سایتتان را به‌طور کامل بازیابی کنید. افزونه Easy Joomla Backup همچنین قادر است برخی فایل‌ها و پوشه‌ها را به صلاحدید شما از بایگانی بکاپ خارج کنید.

منبع : هاست ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.